Muzică contemporană

Născut în 1977, Cristian Lolea a studiat compoziţia cu Tiberiu Olah şi a absolvit Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti în anul 2000. În 2010 şi-a finalizat studiile de doctorat cu cea mai înaltă distincţie academică, summa cum laude.

A participat la diferite cursuri internaţionale de compoziţie, beneficiind de burse la Gaudeamus Music Week (Amsterdam, 1997), International Summer Courses for Young Composers, (Radziejowice, 1998), 7. Internationale Akademie für Neue Komposition und Audio-Art (Schwaz, 1999), unde a studiat cu Bogusław Schaeffer, Marek Chołoniewski şi Martijn Padding.

Compune muzică de cameră, simfonică şi vocal-simfonică. Lucrările sale au fost cântate în multe ţări din Europa şi America şi premiate la numeroase concursuri naţionale şi internaţionale, precum „The Roads of Romanticism” (Varşovia, 2007 – Premiul I) sau Concursul Internaţional de Compoziţie “George Enescu” (Bucureşti, 2009 – Premiu Special). De asemenea, au făcut parte din programul unor renumite festivaluri internaţionale, ca Toamna Varşoviană, Festivalul George Enescu sau World Music Days.
 

Lucrări alese:

  • The Journey MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    2015
    Prima audiţie:
    8 aprilie 2016, Festivalul Forum neuer Music, Kammermusiksaal, Köln, Ansamblul Profil, dirijor Dan Dediu
    Instrumentaţie:
    clarinet în sib, percuţie (un interpret), pian, vioara I, vioara II, violă, violoncel
    Durata:
    ca. 10 min.

    Muzica:
    În curând…

  • Fairy Tales MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    2015
    Prima audiţie:
    5 septembrie 2015, Festivalul George Enescu, Sala Mică a Palatului, Profil Sinfonietta, dirijor Tiberiu Soare
    Instrumentaţie:
    flaut/piccolo, oboi, clarinet în sib/clarinet bas, fagot, corn, trompetă in Do, trombon, tubă, percuţie (un interpret), pian, vioara I, vioara II, violă, violoncel, contrabas
    Durata:
    ca. 8 min.

    Muzica:
    În curând…

  • Mechanisms MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    2014
    Scrisă pentru Matei Ioachimescu și “Green Thing Ensemble”
    Prima audiţie:
    30 mai 2014, Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, “Green Thing Ensemble”
    Înregistrare:
    Green Thing Ensemble. Înregistrare de studio, 2014
    Instrumentaţie:
    flaut/piccolo, vioară, violoncel, pian
    Durata:
    ca. 6 min.

    Muzica:
    Mechanisms (fragment) Play 1.
    Partitura (fragment)

  • Entropia MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    2009
    Prima audiţie:
    4 septembrie 2009, Festivalul George Enescu, Ateneul Român, Profil Sinfonietta, dirijor Tiberiu Soare
    Înregistrare:
    Profil Sinfonietta, dirijor Tiberiu Soare (înregistrare din concert)
    Instrumentaţie:
    flaut/piccolo, clarinet în sib/clarinet bas, corn, trompetă, trombon, percuţie (un interpret), vioară, violă, violoncel, contrabas
    Durata:
    ca. 8 min.
    Premii:
    Premiu Special la Concursul Internaţional de Compoziţie “George Enescu”, Bucureşti, 2009

    Ideea acestei piese a început să se contureze în urma unor discuţii avute cu regizorul Gheorghe Preda. Dacă ar fi să facem o trimitere înspre vizual, „Entropia” s-ar înfăţişa mai degrabă ca o muzică alb-negru. În desfăşurarea ei, piesa apelează cu precădere la un discurs concis, mai curând abrupt uneori, decât de respiraţie largă, în care elementele muzicale tind să se contamineze unele pe altele. Asistăm la o continuă pendulare între o stare de evoluţie, o stare de suspensie şi una de dezagregare. Pe de altă parte, la fel ca într-un miniroman poliţist, indiciile de pe parcursul piesei ne-ar putea conduce spre descoperirea criminalului. “Entropia” a fost scrisă în 2009 pentru ansamblul “Profil”, în urma invitaţiei venite din partea compozitorului Dan Dediu, conducătorul acestui ansamblu.

    Muzica:
    Entropia (fragment) Play 2.
    Partitura (fragment)

  • 2010 MORE >>LESS <<

    Comandă a Festivalului Toamna Varşoviană
    Anul compoziţiei:
    2010
    Prima audiţie:
    23 septembrie 2010, Toamna Varşoviană, Studioul de concerte radio Witold Lutosławski, orkest de ereprijs, dirijor Win Boerman
    Înregistrare:
    orkest de ereprijs, dirijor Win Boerman (înregistrare din concert)
    Instrumentaţie:
    flaut/piccolo/flaut alto, flaut/piccolo, clarinet în sib/clarinet bas, saxofon sopran/saxofon alto, saxofon bariton, corn, trompetă, 2 tromboane, tubă, percuţie (un interpret), pian, chitară electrică, bas electric
    Durata:
    ca. 7 min.

    2010 a fost scrisă pentru ansamblul olandez Orkest de Ereprijs, pentru a fi cântată în premieră la festivalul Toamna Varşoviană. Lucrarea a fost concepută în timpul unei rezidenţe la Tescani, oferită de Muzeul George Enescu şi Artistne(s)t. Anul 2010 are o rezonanţă personală semnificativă, responsabilă pentru cea mai mare parte a comportamentului lucrării.

    Muzica:
    2010 (fragment) Play 3.
    Partitura (fragment)

  • Cvartet de coarde MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    1997
    Înregistrare:
    Cvartetul Aperto. Înregistrare de studio, 1998
    Durata:
    ca. 16 min.
    Premii:
    Premiul Concursului româno-american “Punte de suflete”, Constanţa, 1998

    Muzica:
    Cvartet de coarde – partea I (fragment) Play 4.
    Partitura – partea I (fragment)

  • Sonata pentru flaut şi pian MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    1996
    Scrisă pentru flautistul Adrian Buciu
    Prima audiţie:
    1996, Adrian Buciu – flaut şi Cristian Lolea – pian
    Înregistrare:
    Matei Ioachimescu – flaut şi Horia Maxim – pian. Înregistrare din concert, 25 ianuarie 2011, Sala de concerte Radio, Bucureşti
    Durata:
    ca. 10 min.
    Premii:
    Marele Premiu la Concursul Internaţional “George Enescu – Impresii din copilărie”, Bucureşti, 1998

    Sonata pentru flaut şi pian a fost compusă în 1996 în urma unei colaborări speciale cu flautistul Adrian Buciu. Concepută într-o singură parte, lucrarea pendulează în evoluţia sa între dialoguri contrastante ale flautului cu pianul şi momente de omogenizare, între zone suspendate în timp şi segmente ritmate, între explozii ale ambitusului celor două instrumente şi momente de restrângere, până la extremă, a spaţiului sonor. Materialul muzical folosit apelează la structuri modale non-octaviante şi moduri de durate construite pe principii numerice.

    În anul 1998, Sonata pentru flaut şi pian a câştigat Marele Premiu la Concursul Internaţional de Compoziţie “George Enescu – Impresii din copilărie”.

    Muzica:
    Sonata pentru flaut şi pian (fragment) Play 5.
    Partitura (fragment)

  • R.E.M. MORE >>LESS <<

    Comandă a Ernst von Siemens Musikstiftung
    Anul compoziţiei:
    2003
    Prima audiţie:
    6 iunie 2003, Profil Sinfonietta, dirijor Radu Popa
    Înregistrare:
    Profil Sinfonietta, dirijor Radu Popa. Înregistrare din concert, 29 mai 2004, Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, Sala de concerte Radio, Bucureşti
    Instrumentaţie:
    flaut/piccolo, oboi, clarinet în sib, fagot, corn, trompetă, trombon, tubă, percuţie (un interpret), pian, vioara I, vioara II, violă, violoncel, contrabas
    Durata:
    ca. 10 min.

    R.E.M. este caracteristic unei anumite faze a somnului (somnul paradoxal), iar la nivel anatomic se traduce printr-o mişcare rapidă a ochilor. Potrivit unor studii, se pare că visul nu există în afara acestei ipostaze a somnului care este apropiată de somnul adânc, dar se deosebeşte de acesta prin faptul că suntem conştienţi şi mintea lucrează. Numai cei care se trezesc imediat după somnul paradoxal îşi amintesc ce au visat.

    Muzica:
    R.E.M. (fragment) Play 6.
    Partitura (fragment)

  • Funny Games MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    2012
    Instrumentaţie:
    cor mic de copii (sau două mezzo-soprane amplificate), grup de percuţie (patru interpreţi)
    Durata:
    ca. 11 min.

    Muzica:
    Funny Games (fragment) Play 7.
    Partitura (fragment)

  • black-and-white MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    2011
    Prima audiţie:
    3 septembrie 2011, Festivalul George Enescu, Ateneul Român, Profil Sinfonietta, dirijor Tiberiu Soare
    Instrumentaţie:
    flaut/piccolo/flaut alto, oboi, clarinet în sib/clarinet bas, fagot, corn, trompetă, trombon, tubă, percuţie (un interpret), pian, vioara I, vioara II, violă, violoncel, contrabas
    Durata:
    ca. 8 min.

    În sfera vizualului contemporan, trimiterile către alb-negru sunt, de multe ori, sinonime cu „alunecări” spre tărâmurile amintirilor, misterelor, viselor sau austerului. Lipsa culorii devine un mijloc de expresie, aşa cum, uneori, liniştea poate fi mai sugestivă decât sunetul. Pe de altă parte, albul şi negrul sunt două nonculori situate la poluri opuse, două valori extreme, aflate în contrast maxim.

    black-and-white a fost scrisă în 2011 pentru ansamblul “Profil”, în urma invitaţiei venite din partea compozitorului Dan Dediu, conducătorul acestui ansamblu.

    Muzica:
    black-and-white (fragment)
    Partitura (fragment)

  • Studiu pentru pian MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    1996
    Prima audiţie:
    1996, Cristian Lolea
    Durata:
    ca. 3 min.
    Premii:
    Premiul “Mihail Jora”, Bucureşti, 1996

    Muzica:
    Studiu pentru pian (fragment)
    Partitura (fragment)

  • Concert pentru violoncel, coarde şi percuţie MORE >>LESS <<

    Anul compoziţiei:
    1998
    Durata:
    ca. 8 min.

    Muzica:
    Concert pentru violoncel, coarde şi percuţie (fragment)
    Partitura (fragment)